Complete text for my students painting exhibition: Germinal / Texto completo para la exposición de pintura de mis alumnos: Germinal

English version



Germinal

By Jorge Trujillo
 


Painting has changed. Conceive, build and doing painting it´s a way to be and to materialize our existence to different rhythm of life. A rhythm to live which is almost dissociated by a dominated culture of audiovisual media and his high velocity of perception.
Historically, painting has been the materialization and representation of multiple worldviews, as well as private and personal visions. Consider the painting as a construct which give us the possibility to feel from sensations, ideas, concepts and cultural references through vision and how do we perceive, it´s just a part of what it is sharing to us in this Youth Art and Culture Futurama Center.
During the second half of 2013 and the first half of 2014, a group of painters is added to a unit, which despite of being dismantled on its majority, it keeps some vestiges yet. Such as, solidarity, mutual help in the complex world of contemporary art. These values are which has been promoted to be rescued in order to integrate not only the actual painting practice by itself, besides, the artistic attitude to these young students of the Visual Arts degree of the Faculty of Arts and Design at Mexico National Autonomous University (UNAM).
Owing to, Germinal arises with the grown of imagination by each member of the exhibition and by the rediscovering of the craft of painting. A craft in a constant technical and epistemological redefinition. Due to, the artistic explorations made by them, open a route of possibilities though the integration of a large number of processes in creating contemporary painting in spite of the composition – construction emerged by the drawing, and the use of optical – mechanical resources  helping in the understanding of the artistic object, and not only as a emulated image.
Explorations to the lucid camera, digital projector, photography, and the painting emanated by natural sessions are which this exhibition shows, expressing finally a large number of views from culture and different visions of pictorial composition.
To sum up, with Germinal exhibition, the members who integrates it and who have decided to be educated by an art institution and with a national nature, restate the intention of the new Mexican painter for a constant feedback and globalized in the personal searching as well as the collective one of the knowledge of being and knowledge of doing, as the basis of a contemporary artistic – professional training.
Painter and professor of the Faculty of Arts and Design
4th/September/2014
Mexico City


Versión en castellano

Germinal

La pintura ha cambiado. Concebir, construir, aprehender y hacer pintura es una forma de ser y materializar nuestra existencia a otro ritmo de vida.  Un ritmo de vida el cual está casi disociado de una cultura dominada por los medios audiovisuales y de su vertiginosa velocidad de percepción.
Históricamente, la pintura ha sido la materialización y la representación de múltiples cosmovisiones, así como de visiones muy íntimas y personales de la realidad. Considerar a la pintura como un constructo que nos hace sentir y surgir desde sensaciones, ideas, conceptos y referencias culturales, a través de la visión y de cómo percibimos, es tan sólo una parte de lo que hoy se nos comparte en este Centro de la Juventud Arte y Cultura Futurama.
Durante la segunda mitad del 2013 y la primera mitad del 2014, un grupo de pintoras y pintores se suma a todo un gremio, que a pesar de estar desarticulado en su mayoría, aún conserva vestigios de valores como la  solidaridad y ayuda mutua en el complejo fenómeno del arte contemporáneo. Dichos valores son los que se han procurado rescatar, para así integrar no sólo la práctica misma de la pintura actual, sino la actitud artística en jóvenes de la licenciatura en Artes Visuales de la Facultad de Artes y Diseño de la U.N.A.M.
De este modo, Germinal surge bajo el cultivo de la imaginación de cada uno de los participantes y del redescubrimiento del oficio de la pintura. Un oficio en constante redefinición técnica y epistemológica. Lo cual genera, que las exploraciones plásticas de cada uno de los integrantes de esta muestra, abran una ruta de posibilidad personal hacia la integración de diversos procesos de construcción de la pintura contemporánea. Ya que no sólo se parte de la construcción – composición de lo que emana tras el dibujo, sino que el apoyo de recursos óptico mecánicos y geométricos, coadyuva en la comprensión del objeto artístico y no tan sólo en la emulación de una imagen.
Exploraciones a la cámara lúcida, el proyector digital, la fotografía y la pintura emanada del natural, son lo que materializa la muestra, expresando finalmente diversas visiones de nuestra cultura y distintas visiones de la composición pictórica.
Finalmente, con Germinal, los integrantes de esta exposición que han decidido formarse en una institución artística y de carácter nacional, reafirman la intención del nuevo pintor mexicano y de la nueva pintora mexicana, por una retroalimentación continua y globalizada en la búsqueda individual como colectiva del saber ser y del saber hacer, como bases de una formación artística – profesional contemporánea.


Jorge Trujillo

Pintor y profesor de la Facultad de Artes y Diseño
4/Septiembre/2014
Ciudad de México

Comentarios

Entradas populares